پینه دستان

پینه دستان


دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی با بیان اینکه نظام ارباب سالارانه و امپراطوری بانکی داد صنعت را درآورده است، گفت: با مقایسه دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی می‌بینیم که هر دو رفتارهای یکسان اقتصادی داشته‌اند.

فیروز ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در ارتباط با اقدامات خودنظارتی سیستم بانکی برای کنترل نرخ‌های مصوب سود اظهار کرد: بخش زیادی از گرفتاری‌های جدی حوزه تولید به نرخ بالای سود بانکی مربوط می‌شود و در حقیقت یکی از هزینه‌های سر بار تولید نرخ‌های ۲۶ درصدی سود تسهیلات است که قدرت رقابت را از تولیدکننده و صادرکننده می‌گیرد.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه نرخ بالای تسهیلات بانکی بازار تولید داخل را از توجیه می‌اندازد، ادامه داد: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد با تورم ۴۵ درصدی در کشور مواجه بودیم که امروز به ۱۳ درصد رسیده و با کاهش تورم باید از سوی دولت و مسئولان تجدید نظری جدی در بحث کاهش نرخ تسهیلات بانکی شود.

*نیازمند دگردیسی در نرخ تسهیلات بانکی هستیم

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که به هیچ وجه یک یا دو درصد کاهش نرخ تسهیلات بانکی تاثیری در حوزه تجارت و معیشت مردم نمی‌گذارد و امروز فعالان اقتصادی منتظر دگردیسی جدی در نرخ تسهیلات بانکی هستند و به نظر من اگر بنا باشد تنها یک یا دو درصد نرخ تسهیلات کاهش پیدا کند بهتر است این اقدام توسط دولت انجام نشود چون به جزء بدنامی چیز دیگری عاید دولت نمی‌شود.

ابراهیمی تاکید کرد: تولید به یارانه و حمایت مضاعف نیاز ندارد که البته این موارد از بدیهی‌ترین وظایف دولت است اما این حق را داریم که برابر کشورهای منطقه با ما برخورد شود و اینکه کشورهایی همچون چین و ترکیه که به رقبای اصلی ایران در بازارهای هدف صادراتی تبدیل شده‌اند با تسهیلات ۶ درصدی فعالیت می‌کنند اما تجار ایرانی باید تسهیلات را با نرخ ۲۶ درصد اخذ کنند قطعا صدمه جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: متاسفانه امروز نظام ارباب سالارانه و امپراطوری بانکی در کشور حاکم شده که هیچ بانکی خود را ملزم به پاسخگویی در برابر رفتارهای خود نمی‌داند و این موضوع ضربه سهمگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

وی یادآور شد: نرخ بالای نیروهای شاغل در صنعت که باید ۳۰ درصد حقوق خود را به تامین اجتماعی بپردازند یکی دیگر از مشکلات اصلی حوزه صنعت و تولید است، اینکه امروز کارگران باید با ۸۰۰ هزار تومان حقوق یک خانواده را اداره کنند اصلا با وضعیت موجود قابل تصور نیست.

*افزایش آمار مرگ و میر صنعت در کشور

ابراهیمی بیان کرد: با شرایط کنونی اقتصادی نمی‌توان حقوق کارگران را خیلی افزایش داد و در این راستا دولت می‌تواند همکاری بهتری برای وضعیت معشیتی کارگران داشته باشد به عنوان مثال نرخ بیمه تامین اجتماعی برابر نرخ‌های جهانی شود که در این صورت حقوق کارگران افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه آمار مرگ و میر صنعت در کشور به طور جدی افزایش پیدا کرده است، گفت: ۱۵ هزار واحد صنعتی در سه سال گذشته تعطیل شده که دولت و مسئولان اید پاسخگوی این وضعیت باشند وگرنه در غیر این صورت باید شاهد افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و همچنین بیمه بیکاری در جامعه باشیم.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دولت‌ها همواره وعده و وعیدهای برای بهبود وضعیت اقتصادی داده‌اند که اجرایی نشده، عنوان کرد: دولت احمدی‌نژاد با شعار کلیدی نفت را بر سر سفره مردم می‌آوریم و دولت روحانی نیز با شعار رفع مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ روز بر سر کار آمدند اما هیچ تفاوتی در بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد کشور مشاهده نمی‌کنیم.

* ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها چی شد؟

ابراهیمی ادامه داد: از طرفی با مقایسه دو دولت می‌بینیم که هر دو رفتارهای یکسان اقتصادی داشته‌اند و هیچکدام سهم تولید از یارانه را پرداخت نکرده‌اند، در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم تولید از هدفمندی بوده که هم‌اکنون با قرار داشتن در پایان سال ۹۴ هنوز این مبلغ داده نشده است.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم در بحث هدفمندی یارانه‌ها همچون دولت گذشته عمل کرد و در حقیقت می‌توان گفت که ادامه اجرای این طرح یک رفتار عوام‌فریبانه بوده که در حال حاضر ادامه دارد، اینکه دولت هر ماه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از پول کشور را به صورت خُرد به دست مردم می‌دهیم گرهی از مشکلات آنها باز نمی‌کند اما اگر همین سرمایه را در تولید و صنعت هزینه کنیم با اشتغالزایی کمک موثرتری به هر خانوده می‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: سه شنبه 8 / 9 / 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com